පාර්ලිමේන්තුවේ අද පැවති කල් තැබීමේ විවාදයේදී යෝජිත අධ්යාපන ප්රතිසංස්කරණ පිළිබඳව අදහස් දක්වමින් ජනාධිපති අනුර කුමාර දිසානායක මහතා, ඉහළ යන පාසල් හැර යාමේ අනුපාතයන් සහ සිසුන් අඩු පාසල් තත්ත්වය හමුවේ රටේ අධ්යාපන පද්ධතිය ප්රතිසංස්කරණය කරන ලෙස නීති සම්පාදකයින්ගෙන් ඉල්ලා සිටියේය.
කිසිම දරුවකු වසර 13ක අධ්යාපනය සම්පූර්ණ කිරීමට පෙර පාසලෙන් පිටව නොයන බවට සහතික කිරීම සඳහා සැලකිය යුතු ප්රතිසංස්කරණ අවශ්ය බව දිසානායක මහතා අවධාරණය කළේය. ඔහු බරපතල දත්ත උපුටා දැක්වීය: පාසල් හැර යන සංඛ්යාව 2019 දී 16,673 සිට 2022 දී 20,759 දක්වා ඉහළ ගොස් ඇති අතර, 2024 දී සුළු අඩුවීමක් සමඟ 20,755 ක් වී ඇත.
“කිසිම දරුවෙක් වසර 13ක අධ්යාපනය සම්පූර්ණ නොකර පාසලෙන් පිටව නොයා යුතුයි,” ඔහු පැවසීය.
2006 වසරේ උපත ලැබූ දරුවන් සම්බන්ධයෙන් අදහස් දක්වමින් දිසානායක මහතා සඳහන් කළේ, 2011 වසරේ 1 ශ්රේණියට ඇතුළත් වූ දරුවන් 358,506 න් 2021 දී සාමාන්ය පෙළ විභාගයට පෙනී සිට ඇත්තේ 311,000 ක් පමණක් බවත්, 47,000 ක් පමණ දෙනා පිළිබඳව තොරතුරු නොමැති බවත්ය.
“සමහරු පුද්ගලික හෝ විදේශ අධ්යාපනය හදාරන්න ඇති, නමුත් බොහෝ දෙනෙක් පාසල් හැර ගිය අයයි,” ජනාධිපතිවරයා පැවසීය. ශිෂ්යයෙකු දින තුනක් අඛණ්ඩව පාසලට නොපැමිණියේ නම් වහාම පියවර ගන්නා ලෙසද ඔහු ගුරුවරුන්ගෙන් ඉල්ලා සිටියේය. “දරුවෙක් දින තුනක් පාසලට නොපැමිණියේ නම්, ගුරුවරුන් පෞද්ගලිකව හේතුව සොයා බැලිය යුතුයි. කිසිම දරුවෙකු අතහැර දැමිය යුතු නැහැ.”
අඩු ජනගහනයක් සහිත පාසල්වල බරපතල තත්ත්වය ඉස්මතු කරමින් දිසානායක මහතා මෙසේ පැවසීය:
- 2023 දී පාසල් 98 කට කිසිදු සිසුවෙක් ඇතුළත් වී නොමැත.
- පාසල් 115 ක සිසුන් 10 ට අඩු සංඛ්යාවක් සිට ඇත.
- පාසල් 406 ක සිසුන් 20 ට අඩු සංඛ්යාවක් සිට ඇත.
- පාසල් 752 ක සිසුන් 30 ට අඩු සංඛ්යාවක් සිට ඇත.
- පාසල් 1,142 ක සිසුන් 40 ට අඩු සංඛ්යාවක් සිට ඇත.
- පාසල් 1,506 ක සිසුන් 50 ට අඩු සංඛ්යාවක් සිට ඇත.
රාජ්ය පාසල්වලින් 15% ක සිසුන් 50 ට අඩු සංඛ්යාවක් සිටින බවත්, සෑම රාජ්ය පාසල් තුනෙන් එකකම සිසුන් 100 ට අඩු සංඛ්යාවක් සිටින බවත් ජනාධිපතිවරයා අවධාරණය කළේය. එවැනි පාසල්වල සිසුන්ට උත්සව, ක්රීඩා, චාරිකා සහ සම වයසේ මිතුරන් සමඟ අන්තර් ක්රියා කිරීමේ අවස්ථා අහිමි වන බව ඔහු පැවසීය. “දරුවන්ට මේ තත්ත්වයට මුහුණ දෙන්න සිදුවිය යුතුද? මේ නිසයි අධ්යාපන පද්ධතිය සමාලෝචනය කළ යුතු වන්නේ,” ඔහු පැවසීය.
සමහර පාසල් වසා දැමීමට හෝ ඒකාබද්ධ කිරීමට අවශ්ය විය හැකි බවත්, අඩු සේවා සපයන ප්රදේශවල නව පාසල් ගොඩනැගිය යුතු බවත් පවසමින්, ඉදිරියේදී දුෂ්කර තීරණ ගැනීමට සිදුවිය හැකි බව ඔහු පිළිගත්තේය. ගුරු-ශිෂ්ය අසමතුලිතතාවය අධ්යාපන අංශයේ මානව සම්පත් නාස්තියට දායක වන බවද දිසානායක මහතා පැවසීය.
“මම පාසල් නම් කරන්නේ නැහැ. නමුත් ත්රිකුණාමලයේ කුච්චවේලි ප්රදේශයේ සිසුන් දෙදෙනෙකුට ගුරුවරුන් දෙදෙනෙකු සිටින පාසලක් තිබෙනවා. බණ්ඩාරවෙල තවත් පාසලක ගුරුවරුන් තිදෙනෙකුට සිසුන් තිදෙනෙකු සිටිනවා. ත්රිකුණාමලයේ තවත් පාසලක සිසුන් හතර දෙනෙකුට ගුරුවරුන් හතර දෙනෙකු සිටිනවා,” ඔහු සිසුන් 50 ට අඩු පාසල්වල පවතින 1:5 ගුරු-ශිෂ්ය අනුපාතය විවේචනය කරමින් පැවසීය.